Gadījumi no pieredzes: Izšķirošas nianses darba intervijā 2. daļa

Darba meklēšana Gadījumi no pieredzes: Izšķirošas nianses darba intervijā 2. daļa

Gadījumi no pieredzes: Izšķirošas nianses darba intervijā 2. daļa


Turpinājums aizsāktajam "CV-Online Latvia" rakstam par vizuālā izskata nozīmi darba intervijā, kurā apkopoti spilgtākie gadījumi no personāla atlases un darba devēju pieredzes, intervējot potenciālos darbiniekus.


Citronskābe rokām un nagiem

Viens no būtiskākajiem faktoriem, neatkarīgi uz kādu amata pozīciju kandidāts pretendē, ir attiecināmi uz higiēnas prasībām. Darba devēji uzsver tīru matu, nagu un roku nepieciešamību.

Kāds personāla atlases speciālists stāsta, ka reiz uz interviju atnākusi kandidāte, kurai bijuši gari, izlaisti mati, taču tik netīri un taukaini, ka visu intervijas laiku bija grūti nedomāt par tiem un to, cik daudz eļļas no tiem varētu izspiest.

Savukārt kāds cits darba devējs min gadījumu, kad vienīgais, ko kandidātam varējis ieteikt ir ātra citronskābes izmantošana, jo rokas bija izteikti nekoptas un netīras, turklāt kandidāts ar tām ļoti daudz žestikulējis.

Vienmēr ir jāpatur prātā, ka rokas ir redzamas visu laiku. Žestikulējot tiek izteiktas mūsu domas un emocijas, līdz ar to, tām tiek pievērsta neapzināta patstāvīga uzmanība.

Aksesuāru parāde

Kāda uzņēmuma personāla vadītāja stāsta, ka reiz uz darba interviju atnāca kandidāte, kura, šķiet, bija uzvilkusi visus iespējamos gredzenus, kādi viņai bija, pie tam netika aizmirsts arī par masīvām krellēm un lieliem, grabošiem auskariem.
Neskatoties uz to, personāla atlases vadītāja, nolēma kandidāti virzīt nākamajai kārtai, kas bija paredzēta ar uzņēmuma vadītāju. Intervijas beigās personāla vadītāja centās pastāstīt vairāk par uzņēmumu un tajā esošo ģērbšanās kultūru, netieši norādot uz pārmērīgo aksesuāru daudzumu. Tomēr nākamajā kārtā kandidāte ieradās ar to pašu gredzenu kolekciju un grabošajiem auskariem, kas amatam, uz kuru viņa pretendēja, bija nepieņemami.

Kāds cits personāla atlases vadītājs stāsta, ka reiz atlasījis kandidātu speciālista amata pozīcijai. Uz darba interviju atnācis vīrietis, ģērbies vidusmēra cenas uzvalkā, notīrītām, kaut arī diez gan pavalkātām kurpēm, bet uz rokas bijis ļoti dārgs, ekskluzīvs rokas pulkstenis, kuru pie katras izdevības centies demonstratīvi parādīt. Kopējais iespaids par kandidāta vizuālo izskatu bija nepārliecinošs un nesabalansēts.

Kandidātiem vajadzētu atcerēties, ka jebkura veida aksesuāri ir tērpa un personības papildinājums un raksturojums, taču tie nedrīkst gūt virsroku. Tiem jābūt atbilstošiem gan personībai, gan situācijai.

"Intervijas laikā, vienmēr korekti izskatīsies, vīriešiem - rokas pulkstenis, bet sievietēm neuzkrītoši auskari, rokas pulkstenis.
job
Tas ir lietišķi, situācijai atbilstoši, jāatceras, ka jūs pārliecināt ar savu profesionālo piemērotību un vizuāli pārdomātu un atbilstošu vizuālo izskatu, nevis ar aksesuāru kolekciju," norāda imidža dizainere Sandija Sarkane.

Cigarešu vai parfimērijas rūpnīca, vai tomēr kūpinātava

Smaržas un dažādi aromāti ir būtisks faktors, par ko vajadzētu aizdomāties, īpaši vasaras sezonā, kad dažādi aromāti ir vēl izteiktāk jūtami. Smaržas vajadzētu lietot ar mēru, atceroties, ka iemīļotās smaržas intervētājam var nepatikt, izraisīt pat alerģisku reakciju vai likties pārmērīgi spēcīgas. Vislabāk vasaras sezonā ir izvēlēties pavisam vieglus un neuzkrītošus aromātus.

"Manā praksē ir gadījumi, kad kandidāti ieradušies tik ļoti sasmaržojušies, ka tas fiziski traucē koncentrēties un novērš uzmanību. Viena no šādām intervijām bija rekordīsa, jo man vienkārši fiziski palika slikti," stāsta kāda personāla atlases vadītāja.

Cita personāla vadītāja dalās savā pieredzē: "Uz darba interviju ieradās vīrietis, no kura krekla krūšu kabatas spiedās ārā cigarešu paciņa. Jāatzīst, ka ar viņa ienākšanu, visu kabinetu spēcīgi pārņēma cigarešu un riepu aromāts. Radās jautājums pārdomām, cik daudz cigaretes šis cilvēks dienā izsmēķē, ja šis aromāts ir jūtams vēl pirms viņa ienākšanas un saglabājas vēl ilgi pēc aiziešanas. Kā šī kandidāta vizītkarte un raksturojošākā lieta atmiņā palika cigaretes."

Smaržas un aromāti mēdz būt dažādi, lūk pieredze no vēl kāda personāla atlases vadītāja: "Uz interviju ierodas lietišķā stilā tērpies kungs. Vizuāli ļoti atbilstoši ģērbies, taču smarža, kas ap viņu virmoja, bija pilnīgā pretrunā ar viņa izskatu. Kandidāts smaržoja tā, it kā būtu kūpinātavas darbinieks, kuram līdzi paņemti vairāki gaļas žāvējumi. Lieki piebilst, ka šis ļoti spēcīgais aromāts, traucēja normālai intervijas norisei. Vēl ilgi pēc intervijas beigām bija nepieciešams izvēdināt telpas, lai atbrīvotos no specifiskās smaržas."

Par smaržu izvēli dodoties uz darba interviju, tomēr būtu jāpiedomā: ir ikdienas smaržas, lietišķas smaržas, smaržas, kas piemērotas svinīgiem pasākumiem. Lai nepārcenstos, ar smaržu atbilstošu izvēli, uz darba interviju jāizvēlas lietišķas, neuzkrītošas, ar vieglu aromātu, kas intervijas laikā nenovērš uzmanību, nevajadzētu apzināti, pirms darba intervijas, par daudz sasmaržoties, uzsver imidža dizainere Sandija Sarkane.

Pēc darba intervijas uz vakara pasākumu

Ne tikai apģērbam ir nozīme darba intervijā, bet arī sievietēm dekoratīvās kosmētikas izvēlē. Reizēm darba devējiem nākas sastapt kandidātes, kuras ieradušās uz darba interviju tā, it kā tūlīt pēc sarunas skrietu tālāk uz kādu vakara pasākumu, tāpēc vēlreiz jāatgādina, ka darba intervija, iespējams, nav īstais pasākums, uz kuru ierasties, piemēram, koši sarkanā lūpu krāsā vai košās, krāsainās acu ēnās.

Skūpsts darba intervijā

Vēl kāds neparasts stāsts no personāla vadītājas pieredzes: "Pavisam nesen kāds kandidāts, ierodoties uz darba interviju, sasveicinoties nevis sniedza roku, bet gan, zemu paklanoties, to noskūpstīja. Šāds žests likās nedaudz mulsinošs un radīja neveiklu sajūtu, jo pilnīgi noteikti tas neatbilst mūsdienīgai izpratnei par lietišķo stilu, kas būtu piemērots darba intervijai. Taču kandidāts tik ļoti centās būt galants, ka bija gatavs arī ceļā sastapto biroja administratori pagodināt, paklanoties noskūpstīt roku. Šādu žestu nevar atstāt bez ievērības. Bet kā reaģēt un uztvert šādu neverbālo komunikāciju?"

Uz interviju ierodies skaidrā prātā!

"Kādā reizē pēc kandidātu vērošanas, es vērsos pie atlases speciālistes ar jautājumu par kādu puisi, kura uzvedība man likās dīvaina. Izrādījās intervijas laikā atlases speciāliste arī bija manījusi to pašu, ko es. Mums bija aizdomas, ka puisis bija kādu apreibinošu vielu iespaidā. Apjautājoties arī citiem atlases speciālistiem, atklājās, ka laiku pa laikam ir gadījies sastapt kandidātus kādu apreibinošu vielu iespaidā. Darba devēji un atlases speciālisti visu redz un jūt. Jebkāda kandidāta neadekvāta uzvedība nerunā viņam par labu un liecina par nepārliecinātību par sevi. Lai arī kāda ir vakance, darba devējs meklē cilvēku, uz kuru var paļauties," atklāj vīriešu stiliste Agnese Bukovecka.

Vizuālais tēls ir pirmā iespaida radītājs, kā vizītkarte. Tāpēc pirms došanās uz darba interviju ļoti svarīgi ir tai sagatavoties, noskaidrot, kāda ir uzņēmumā esošā ģērbšanās kultūra, apdomāt arī savu vizuālo izskatu un kādu priekšstatu par sevi radīsiet. Atcerieties, īpaši gadījumos, ja uz vakanto amata pozīciju būs daudz pieteikumu, iespējams, šķietama maznozīmīga nianse var būt izšķiroša.