Mobilā versija

Vizuālā tēla ietekme uz darba interviju

Pētījumi un aptaujas Vizuālā tēla ietekme uz darba interviju

Vizuālā tēla ietekme uz darba interviju

Pētījums: Gandrīz 38% darba devēju kaut reizi nosūtījuši atteikumu potenciālajam darbiniekam viņa izskata dēļ


Saskaņā ar interneta personāla atlases uzņēmuma CV-Online Latvia veikto pētījumu, kas tapis sadarbībā ar imidža dizaineri Sandiju Sarkani un vīriešu stilisti Agnesi Bukovecku, gandrīz 38% jeb divi no katriem pieciem aptaujātajiem darba devējiem kaut reizi ir nosūtījuši atteikumu potenciālajam darbiniekam galvenokārt viņa izskata dēļ.


"Viens no faktoriem, lai iegūtu darbu un veidotu karjeru, ir veiksmīga priekšstata radīšana. Pirmais iespaids un pirmā informācija, ko darba devējam sniedz nākamais darbinieks, ir ne tikai CV un pieteikuma vēstule, akcentējot profesionālo pieredzi, zināšanas un sasniegumus, bet arī ārējais izskats, kas ietver ģērbšanās stilu, manieres, runas veidu un neverbālo komunikāciju," norāda CV-Online Latvia biznesa attīstības vadītājs Aivis Brodiņš.


Pētījuma dati parāda, ka 97% aptaujāto darba devēju uzskata, ka kandidātu ārējais izskats var ietekmēt darba intervijas rezultātu, no kuriem 56% atzīst, ka tas var reizēm ietekmēt – atkarībā no uzņēmuma un amata, uz ko pretendē. Tikai 3% uzskata, ka izskats neietekmē intervijas rezultātu, jo noteicošā ir atbilstoša pieredze un zināšanas.


"Novērojot kopējo kandidātu izskatu, nākot uz darba interviju, diemžēl jāsecina, ka tas nav pārdomāts un darba intervijai atbilstošs," atzīst imidža dizainere Sandija Sarkane piebilstot, ka izņēmums ir atsevišķi kandidāti, kas pretendē uz vadošiem amatiem.


Gan darba ņēmēji, gan darba devēji aptaujā atzina, ka, kandidātam dodoties uz darba interviju, ir svarīgi, lai būtu tīri mati un sakārtota frizūra, kopti nagi un manikīrs, taču tikpat nozīmīgi faktori ir arī atbilstošs apģērbs un apavi.


"Darba intervija ir lietišķs pasākums, tāpēc visdrošākais ģērbšanās stils ir klasiskais. Pēc maniem novērojumiem, pētījuma ietvaros, vīrieši labāk nekā sievietes izprot, kas ir klasiskais stils un atbilstošāk ģērbjas šāda veida pasākumam," stāsta vīriešu stiliste Agnese Bukovecka.


Kā atklāj pētījuma rezultāti, tad korporatīvais ģērbšanās stils ir 30% aptaujāto darba devēju, 2% darbavietu to plāno ieviest, bet 68% - šāds ģērbšanās stils uzņēmumā nav un to neplāno ieviest. Savukārt, 34% jeb katrs trešais darba ņēmējs pirms došanās uz darba interviju mēģina noskaidrot konkrētā uzņēmuma korporatīvo ģērbšanās stilu.


Neskatoties uz to, ka vairākumā uzņēmumu nav noteikts korporatīvais ģērbšanās stils, tomēr ikvienā uzņēmumā pastāv sava korporatīvā kultūra, tāpēc eksperti aicina kandidātus tomēr iepazīties un painteresēties par konkrētā uzņēmuma kultūru un ģērbšanās stilu tajā.


Pirms došanās uz darba interviju katrs trešais jeb 36% aptaujāto darba ņēmēju mēdz iegādāties jaunu apģērbu, 62% jaunu apģērbu neiegādājas, bet 3% atzina, ka apģērbu pirms došanās uz interviju mēdz aizņemties.


Pētījuma galvenais mērķis bija noskaidrot darba devēju un darba ņēmēju attieksmi pret vizuālo tēlu, tā ietekmi uz darba interviju un lēmumu pieņemšanu par darbinieka algošanu vai tieši pretēji – atteikumu.


Pētījums norisinājās 2014. gada aprīlī karjeras vortālā www.cv.lv, aptaujājot vairāk nekā 2 600 darba ņēmējus un 119 darba devējus.


Līdz ar aptauju pētījumā tika izmantota arī kvalitatīvā pētniecības metode, piesaistot stila ekspertes, kuras veica kandidātu novērošanu, kā arī veicot personāla atlases vadītāju intervēšanu.




Aptaujas uzvarētāji